tirsdag 28. oktober 2008

Trådsneller og prinsesser

Niesen min er 5 år og det beste som finnes er prinsessehistorier. Særlig de hvor prinsessene har lange eventyrkjoler og langt blondt hår. Når vi leser eventyr er hun alltid de blonde pikene, mens jeg får være alle de andre. Hun er med andre ord omtrent som alle andre 5 årige piker.
Jeg var aldri veldig prinsessete når jeg var liten. Trodde jeg. Men når jeg tenker tilbake så innser jeg at det er en sannhet med modifikasjoner. Jo da, Tornerose var favorittboken min. Jo da, jeg kunne den utenat. Og ja, jeg var utkledd som prinsesse på et karneval. Men lenge var den eneste Disneyfilmen jeg hadde sett Lillefot, og da vi så den gikk vi midt i fordi den var litt for skummel for meg og fetteren min. Derimot eide jeg en meget slitt utgave av Askepott-boken, og noe av det jeg husker best fra den boken er hvordan Askepotts venner, musene bodde. Møblene deres besto nemlig av trådsneller. Og uansett hvor mange ganger jeg blir fortalt at det egentlig er en kabeltrommel, så er det nye nattbordet vårt en trådsnelle for meg.