lørdag 27. september 2008

En lampe på mange måter

Jeg har en greie for porselensdukker, men det skal sies at det er mye rart der ute og det er kun de porselensdukkene som består av utelukkende overkropp som passerer. Det er strikte regler for slikt.

Min første porselensdukke fant morfar i jorden utenfor huset på Eikjol. Det er noe så evig magisk over den hendelsen for meg. Allerede som barn så jeg levende for meg hest og kjerre og en liten jente fra byen som mistet dukken sin på en tur på landet. Og så, en varm forsommerdag, går morfar med bøyd nakke over jordet, og ser noe hvitt og skjørt der nede i jorden. Han plukker den opp, tenker på sine fire døtre og tar den med seg hjem og vasker av jorden.

Da han døde var den dukken det eneste jeg ville ha etter ham.

I løpet av årene har jeg fått flere sånne dukker og det er ikke så lenge siden jeg så en lampekombinasjon som inspirerte.... Og da gjør man (dvs jeg) som følger:

Man tager ett stykk lampeskjerm og en porselensdukke man har tilgjengelig...

Før:

Etter:

Nå venter vi bare på lys...