torsdag 12. februar 2009

twinkle, twinkle little star


Det viser seg altså at pepperkakeformer ikke utelukkende er noe som hører julen til. For andre gang på mindre enn en uke har jeg funnet dem frem til et lite bakeprosjekt. Denne gangen var det kjeks som sto på programmet. Oppskriften fant jeg her, men amerikanske mål og tørkede kirsebær krevde litt tilpassing til norske forhold.
Dermed endte jeg opp med sjokolade og nøttekjeks. Myke som sådan. Kanskje det ikke er kjeks lenger da, men i stedet "småkaker"? Det lyder tilstrekkelig etablert...


2,5 dl hvetemel
2,5 dl grovbakst
4 ts bakepulver
1/2 ss sukker
1/2 ts salt
60 g smør (melkefritt)
2,5 dl (ris)melk
1/2 plate kokeskjokolade, hakket
litt hakkede nøtter (jeg gikk for en blanding av valnøtter og mandler)

Bland først mel, bakepulver, sukker og salt. Del smøret i mindre biter og smuldre det i melet til det ligner på grove brødsmuler. Tilsett melk, nøtter og sjokolade, og kna. Hvis deigen er bløt, tilsett mer mel. Kjevle ut deigen til "passe" tykk (dvs ca 1 cm), og stikk ut mønsteret. Så nærme valentines day var det bare naturlig at det ble stjerner på meg...
Stekes på 225 C i 10 minutter, eller til de begynner å bli gyldne.


Nå har vi rundt 40 stjerneformede kjeks.
Nyttig.

Ingen kommentarer: